•  

Luisteren naar verhalen voor een samenleving in beweging

Home Blog De drie beste dingen die je kunt doen met verhalen

De drie beste dingen die je kunt doen met verhalen


Er zijn zoveel gave dingen te doen met verhalen. Mijn werk geeft tastbare producten als een mini-strip, inspirerend verslag of een film. Maar, storytelling is voor mij zoveel meer dan een manier van communiceren of een marketinginstrument. Waar andere storytellers ophouden, ga ik verder. Ik geniet er van om de verhalen van mensen te vertalen naar beleid en organisatieontwikkeling. Ik deel met jullie de drie beste dingen die je met verhalen kunt doen om de bedoeling van je organisatie waar te maken.

1. Verhalen opnemen in beleidsontwikkeling

Ik heb verhalen van bewonersinitiatieven geanalyseerd voor een advies over buurtrechten voor het ministerie van BZK. "We vechten er voor om niet in de schijnwerkelijkheid van de regels terecht te komen", vertelde de zorgcoöpereratie Austerlitz. Een volwaardige relatie tussen initiatieven en overheid moet groeien >>, bleek na analyse van de verhalen met de narratieve structuur met de Reis van de Held.

Storytelling voor de buurt
Op dit moment lopen initiatieven tegen hardnekkige strategische knelpunten aan over zeggenschap rond bijvoorbeeld vastgoed en financiële middelen. Het verhaal van de bewoners als Reis van de Held biedt hoop. Hoe lastig de obstakels ook mogen zijn, initiatieven en gemeenten zijn op weg. Het rapport kun je hier vinden >>. 

Dus, verhalen zetten de mensen voor wie je werkt centraal in je beleid.


2 . Verhalen inzetten voor organisatieontwikkeling

Echte verhalen van cliënten laten nieuwe dilemma’s zien voor zelfsturende teams. Ik heb films gemaakt om met deze verhalen de organisatieontwikkeling van zorgorganisatie Frion ondersteunen. De uitdaging lag in het vertellen van het echte verhaal achter bepaalde dilemma’s. Eén film gaat over twee cliënten van één groep die graag in de speelruimte zijn, maar elkaars gezelschap niet kunnen verdragen. De film laat zien dat juist waar dingen mis lijken te gaan, de waarde van zelfsturing groot is.

Dromen doe je samen
Bij interne conferenties gaan Frion-medewerkers en familie samen in gesprek over de organisatieontwikkeling. De echte verhalen in de films zorgden voor een verdieping in de ontwikkeling van de zelfsturende teams. Deze film gaat over een cliënt die zijn eigen fietsenwinkel is begonnen, met als les voor zelfsturing en eigen regie: 'Dromen doe je samen'. De film kun je hiernaast zien:

Oftewel, met verhalen zorg je ervoor dat jouw organisatie jullie bewoners of cliënten echt ondersteunt.  


3. Een Storylab voor crowdsourcing

Groene Lopers in Overijssel wilden leren van elkaar ervaringen in het werken met groene initiatieven. Ik heb ze meegenomen in een storylab. Het is een vorm van crowdsourcing die werkt met de veranderkracht van verhalen om in korte tijd optimaal te leren, te ontwerpen en nieuwe stappen te zetten. Eén van de lessen van dit storylab was: ‘Good enough is the new perfect.’ Deelnemers gingen met nieuwe acties voor een groene leefomgeving naar huis.

Hier kun je het hele verslag lezen >>. 

Tenslotte kun je met verhalen in korte tijd veel leren en nieuwe stappen zetten met grote groepen medewerkers, vrijwilligers of bewoners.

Als je het leuk vindt om met mensen verhalen te delen en houdt van de veranderkracht van storytelling, nodig ik je uit om verder te gaan. Verhalen zijn meer dan een marketingmiddel. Via beleid, organisatieontwikkeling en crowdsourcing voeden verhalen het hart van je organisatie. Verhalen vertellen is onderdeel van een hedendaagse strategie. Veel succes ermee!

Gepubliceerd op 29 april 2016 om 15:47